Dziś odbyła się szósta edycja naszej corocznej konferecji metodyczno-szkoleniowej, w której wzięli : dr Łucja Skrzypiec, Pani Beata Ignaczewska z Centrum Terapii Behawioralnej, Certyfikowany superwizor PLTB oraz dr Adriana Kloskowska – nauczyciel, pedagog specjalny, wykładowca akademicki, dyrektor i szkoleniowiec w Impuls do Rozwoju.
Zapraszamy do obejrzenia relacji fotograficznej:
W Arce Noego o wspieraniu optymalnego rozwoju dziecka
W szkołach coraz więcej uczniów zmaga się z różnego rodzaju trudnościami. Wyzwaniem staje się projektowanie sprzyjającej nauce przestrzeni, a także odpowiednie motywowanie dzieci – to tematy, które poruszone zostały podczas konferencji, jaka odbyła się w NSSP Arka Noego w Katowicach. W wydarzeniu pod nazwą „Wspieranie optymalnego rozwoju dziecka – oddziaływania wychowawczo – edukacyjne”, która odbyła się już po raz szósty, wzięli udział nauczycieli, terapeuci oraz rodzice.
– Celem fundacji Arka Noego jest nie tylko prowadzenie szkoły, organizowanie terapii i zajęć dodatkowych dla naszych podopiecznych, a tym samym dbanie o jak najszerszy ich rozwój, ale także szerzenie wiedzy na temat pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd organizowane od kilku lat konferencje metodyczno-szkoleniowe – tłumaczy Magdalena Skorupa-Grajner, prezes Fundacji Arka Noego w Katowicach, która wspólnie z mężem powołała placówkę do życia.
Każdy uczeń jest indywidualny
W corocznych konferencjach organizowanych przesz szkołę, poruszany są tematy związane z optymalnym rozwojem dziecka. W tym roku skupiono się na kwestiach oddziaływań, które mają wpływ na wychowanie i edukację.
– Otwierając drzwi, otwórzcie też serca i umysły – apeluje do nauczycieli dr Adriana Kloskowska nauczyciel, pedagog specjalny, wykładowca akademicki, dyrektor i szkoleniowiec w „Impuls do Rozwoju”, która była jedną z prelegentek konferencji. Ekspertka podkreśla, że w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie chodzi tylko o to, aby przestrzeń, w której się ono uczy, była jak najlepiej dostosowana do jego potrzeb, a praca odbywała się z każdym z osobna. To ważne, ale równie ważne jest to, aby uczniowie wzajemnie się wspomagali. – Chodzi przede wszystkim o to, aby dzieci znajdowały przestrzeń na relację, pracę w grupie i wzajemne zrozumie swoich ograniczeń – podkreśla ekspertka.
Adriana Kloskowska zwraca uwagę na potrzebę budowania szkoły bez schematów i bez NiL-u, czyli nudy i lęku, w której zamiast oceniania będzie docenianie. Szkoły opartej na relacji a nie na rywalizacji.
– Dorośli powinni mieć „pęk kluczy”. Któryś z nich pasuje do dziecka, ale to nie oznacza, że znajdziemy go szybko. Często trzeba go doszlifować i dopasować, bo każde dziecko ma inne potrzeby, a praca z każdym jest wyzwaniem dla rodzica, pedagoga, czy terapeuty. Klucz do człowieka można znaleźć tylko poprzez poznanie jego potrzeb – mówi Adriana Kloskowska.
To ważne, bo jak zauważa ekspertka w Polsce ok. 15 proc. dzieci, które zmagają się z trudnościami w szkole, nie jest zdiagnozowana.
– Ważne jest, aby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, były objęte wsparciem rodziców, nauczycieli i terapeutów, którzy podążają w pracy tą samą droga. Jeżeli ten trójkąt interakcyjny nie będzie działał spójnie, nie będzie wzajemnej relacji opartej na komunikacji i zaufaniu, wówczas mimo ogromnych nakładów pracy, nie osiągniemy zamierzonego efektu – mówi dr Adriana Kloskowska.
Dobra motywacja kluczem do zmiany zachowania
Beata Ignaczewska, ekspertka Centrum Terapii Behawioralnej, która była drugą prelegentką konferencji zorganizowanej przez fundację Arka Noego, mówi, że praca z uczniami (szczególnie z tymi mającymi specjalne potrzeby edukacyjne) związana ze zmianą trudnych zachowań nie jest łatwa.
– Dla dzieci ze spektrum autyzmu nie tworzymy autorytetu, dlatego że jesteśmy dorośli, ale dopiero wówczas, kiedy jesteśmy dla niego ważni – zwraca uwagę Beata Ignaczewska. – Wskazane jest takie podejście do ucznia, aby mu opłacało się z nami pracować. Trudne zachowanie to nawyk, aby go zmienić trzeba stworzyć dobrą motywacją – dodaje ekspertka Centrum Terapii Behawioralnej.
Tymczasem, jak zauważa Beata Ignaczewska, bardzo często jest tak, że dzieci otrzymują wzmocnienia za złe zachowania.
– Motywator musi być dawany w odpowiednim momencie, a nie wtedy, kiedy chcemy mieć święty spokój. Święty spokój jest działaniem dorosłych, który nie doprowadza do pożądanych zachowań dzieci, a w konsekwencji problemy i trudności rosną wraz z wiekiem dziecka – zauważa prelegentka.
I tutaj spójność działań nauczycieli, terapeutów i rodziców odgrywa niebagatelną rolę. A słowem kluczem jest konsekwencja.
– Nauczyciele, jako profesjonaliści, powinni nauczyć rodziców tej pracy, od których nie można wymagać umiejętności specjalistycznych. Tym bardziej, że praca w domu z dzieckiem z niepełnosprawnością jest ogromnie trudna. Dziecko inaczej zachowuje się w szkole a inaczej w domu, gdzie jest bardziej oporne na działania terapeutyczne i potrzebuje dużo wsparcia. Nauczyciele mogą zwolnić rodziców z procesów edukacyjnych, ale nie wychowawczych – podkreśla ekspertka.
Kolejne wydarzenie w Arce Noego już wkrótce. 21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa, który w tym roku przebiega pod hasłem: „My decydujemy”. Z tej okazji w szkole odbędzie się dzień otwarty oraz Bieg Kolorowej Skarpety na dystansie 3,21 km.