Tegoroczną konferencję należy podsumować przesłaniem prof. Marty Korendo z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, która podkreśliła, że „Nigdy nie jest za wcześnie, żeby zacząć dbać o rozwój mowy u dzieci, może być za późno ale nigdy za wcześnie”.
Po raz czwarty 27 lutego w Niepublicznej Specjalnej Szkole Podstawowej Arka Noego spotkali się naukowcy, praktycy i opiekunowie dzieci z zaburzeniami mowy na Konferencji Metodyczno-Szkoleniowej organizowanej przez Fundację Arka Noego pod patronatem honorowym Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku, w ramach „Wspierania optymalnego rozwoju dziecka”, uczestnicy konferencji zgłębiali temat: „Opóźnienia nabywania sprawności językowych”. W tym zakresie wysłuchali prelekcji autorytetów w dziedzinie logopedii oraz uczestniczyli w panelach dyskusyjnych, w trakcie których dzielili się doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Konferencja jest jednym z ważniejszych wydarzeń zainicjowanych przez Fundację Arka Noego. Daje ona szansę terapeutom i opiekunom dzieci niepełnosprawnych na zwiększenie wiedzy i umiejętności w zakresie wspomagania rozwoju najważniejszej umiejętności społecznej, czyli komunikowania się. Cieszy się ona ogromnym powodzeniem wśród nauczycieli, terapeutów i rodziców, a to za sprawą aktywnego uczestnictwa w niej wykładowców z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, którym jesteśmy ogromnie wdzięczni, podobnie jak Poradni psychologiczno-pedagogicznej nr 2 w Katowicach – mówi Magdalena Skorupa-Grajner prezes Fundacji Arka Noego. Fundacja zajmuje się nie tylko dydaktyką w zakresie rozwoju mowy ale również działa praktycznie. Zatrudniamy dwóch logopedów i dzięki temu z terapii logopedycznej mogą u nas korzystać także dzieci z opóźnieniami mowy nie będące uczniami Arki Noego – dodaje pani prezes.
W trakcie Konferencji prelekcję na temat „Neurobiologiczne reguły diagnozy i terapii metodą krakowską” wygłosiła dr hab. prof. UP Marta Korendo. O przyczynach i konsekwencjach opóźnień nabywania sprawności językowych mówiła dr Ewa Bielenda-Mazur. Dr Alicja Kabała opowiedziała o gestach wizualizacyjnych w pracy nad artykulacją, a dr Marzena Błasiak-Tytuła o programowaniu języka (języków) u dziecka z zaburzonym rozwojem. Natomiast temat wczesnej nauki czytania w katowickich przedszkolach metodą prof. Jadwigi Cieszyńskiej poruszyła w swoim wykładzie dr Łucja Skrzypiec.