21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. W Niepublicznej Specjalnej Szkole Podstawowej „Arka Noego” zamiast dnia otwartego zajęcia on-line


– Nauczanie zdalne dzieci niepełnosprawnych to spore wyzwanie dla rodziców – mówi Magdalena Skorupa-Grajner, prezes fundacji prowadzącej Niepubliczną Specjalną Szkołę Podstawową „Arka Noego” w Katowicach. Szkoła, podobnie jak i inne placówki edukacyjne, przygotowała dla swoich uczniów specjalną ofertę edukacyjną online.

Dzień otwarty oraz III Bieg Kolorowej Skarpety na symbolicznym dystansie 3,21 km z okazji obchodzonego 21 marca Światowego Dnia Zespołu Downa – to wydarzenia, jakie na najbliższą sobotę planowano w Niepublicznej Specjalnej Szkole Podstawowej Arka Noego w Katowicach. Rozprzestrzeniająca się epidemia koronawirusa zweryfikowała jednak te plany. I chociaż w tym roku uczniowie Arki Noego (większość z nich to osoby z zespołem Downa) nie spotkają się osobiście, to szkoła, podobnie jak inne placówki edukacyjne, nie pozostawiła ich bez wsparcia.

– W ten niecodzienny czas jesteśmy z naszymi uczniami i ich rodzinami. Oczywiście online. Nasi nauczyciele przygotowali specjalną ofertę zajęć, realizowanych zdalnie. Uczniowie codziennie otrzymują dedykowane im materiały, a rodzice wskazówki, jak dodatkowo mogą pracować ze swoimi dziećmi. Dotyczy to na przykład zajęć z integracji sensorycznej, która jest ważnym elementem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ze względu na małą liczbę uczniów w naszej szkole, pani logopeda przygotowała nawet indywidualne zestawy ćwiczeń dla każdego dziecka. Uważam, że to fantastyczne! – mówi Magdalena Skorupa-Grajner, prezes fundacji prowadzącej Niepubliczną Specjalną Szkołę Podstawową „Arka Noego”, której córka Małgosia urodziła się z Trisomią 21.

A nauczanie zdalne dzieci niepełnosprawnych  to spore wyzwanie dla rodziców.

– Nasze dzieci nie siądą same do komputera i nie zrobią w pełni samodzielnie ćwiczeń w zeszycie. Jednak nauczyciele bardzo starają się tak przekazać potrzebną wiedzę, aby końcowy efekt był sukcesem zarówno dla nich, jak i uczniów – podkreśla mama Małgosi.

Zajęcia są bardzo różnorodne. Odbywają się zgodnie z przygotowanym harmonogramem, który publikowany jest na zamkniętej grupie w jednym z portali społecznościowych. Pani Magdalena podaje przykład swojej córki, która jest uczennicą piątej klasy.

– Zajęcia z języka angielskiego realizowane są w formie ćwiczeń przygotowanych na specjalnej platformie edukacyjnej, która daje m.in. możliwość utrwalania słownictwa podczas gier. Także w czasie lekcji języka polskiego, na którym obecnie omawiana jest lektura „Przygody Tomka Sawyera”, uczniowie uczą się poprzez specjalne gry oraz wykorzystują karty pracy do uzupełniania i sporządzania notatki z przeczytanej książki. Z historii nauczyciel przygotował prezentację multimedialną z kartą pracy do uzupełnienia. Natomiast z plastyki uczniowie mieli za zadanie zrobienie zdjęcia pracy przestrzennej – tulipana, który stworzyli z okazji wiosny – wylicza Magdalena Skorupa-Grajner, która dodaje, że w ostatnich dniach nie zabrakło także zadań online z biologii, matematyki, czy geografii.

Córka pani Magdaleny lubi sport. Niestety obecna sytuacja powoduje, że nie może uczestniczyć na przykład w odbywających się w „Arce Noego” zajęciach z akrobatyki, która jest jej wielką pasją. Na szczęście do woli może tańczyć , co także bardzo lubi.

Przejdź do paska narzędzi